go to royka website

Monday 26 March 2012

Manju's Indian cookery class

We had an amazing Indian cookery class yesterday with lovely Manju and her mum. It was a part of my friend's birthday party organised by his partner. What a nice thing to do! There were 10 of us and had a great time cooking, chatting and eating together for actually 4 hours. Probably it is already a common practice in many households, but I was amazed to notice the difference between freshly grounded Indian spices and off-the-shelf grounded spices. It is crucial to use the best spice ingredients as much as possible for especially spice-loaded Indian dishes. We made garam masala mix and the freshly grounded ones had much stronger aroma and somewhat sweeter smell. I am sure that nutritional value is much higher too. This reminds us that we should only keep raw material of spices in our cupboard. Manju explained that whole spice can be stored up to 6 months in airtight container, and grounded one up to 4 months. So that it is better to buy smaller batches and keep them away from the heat. Typical spice rack is near the stove, which is not a good idea! See here for Manju's website. She has many books published worldwide.

昨日はお友達の誕生会も兼ねて行ったインド料理の料理教室に行ってきました。広いキッチンを持っている友人宅で10人集まり、一緒に料理して、おしゃべりして、食べて、とても楽しい午後になりました。何と4時間もかけて、8皿くらいを一気に習い、今まで謎だったことがほぼ解決した感じです。中でも一番印象的だったのは、フレッシュに砕いたインドスパイスと、店頭で売っている既にクラッシュしているスパイスの違いです。ガラムマサラミックスを皆で作ったのですが、そのアロマの違うこと!少し甘い香りもします。もちろん理屈ではわかっていましたが、インドスパイスについては専門家ではないので、その違いに驚きました。栄養素の面でもかなり優れていると思います。今までは時間がない時は(ということが殆どですが)既にクラッシュしてあるパウダースパイスを使っていまいしたが、インド料理などのスパイスがとても重要なお料理は、そこで手抜きをするとかなり味が変わってくることが実際にやってみてわかりました。Manju先生によると、砕く前のスパイスは密閉容器に入れて6ヶ月保存可能で、クラッシュしてあるものだと4ヶ月保存可能だそうです。台所のスパイスラックに永遠に入っているスパイスを整理しようと思った瞬間でした。それから、スパイス類は少しずつ買い替え、保存場所もコンロなど熱くなる箇所から離れていたほうがいいとのことでした。コンロに近くにスパイスラックがあるご家庭とても多いですよね。



Photo by Atsuko Ikeda